I september i 2007 fikk jeg satt inn hormonspiralen Levonova. Den første måneden blødde jeg hele tiden. Hver gang jeg skal ha menstruasjon nå, blør jeg i ca. 14 dager, men det er bare litt blod som kommer. Den 7. januar fikk jeg menstruasjon igjen, og jeg har blødd sammenhengende i tre uker. Jeg har vært til fastlegen, men han sier at jeg må ha tålmodighet! Jeg skal ut å reise i begynnelsen av februar. Jeg fikk noen tabletter som skal utsette menstruasjonen (Primolut). Må jeg ha sluttet å blø før jeg kan ta dem? Er det farlig å ta slike tabletter?

Fortvilet.

Levonova inneholder såkalt progesteron. Det er det samme hormonet som er i minipiller. Det er vanlig med småblødninger i starten. Som oftest avtar dette etter hvert. I en del tilfeller vil det imidlertid fortsette. Det er opp til deg hvor lenge du orker å gå med slike småblødninger av et slikt omfang som du beskriver. Når det gjelder bruk av Primolut i en slik situasjon, er jeg mer usikker. Primolut kan utsette en normal menstruasjon. Da skal du starte tre dager før forventet menstruasjon, og doseringen er 5 mg 3 x daglig så lenge menstruasjonen skal forskyves (maks 14 dager). Primolut kan også brukes ved ordinære blødningsforstyrrelser, da i dobbelt dose i 10 dager for å få blødningen til å stoppe (10 mg x 3 i 10 dager). Dine blødninger er jo ikke en ordinær menstruasjon etter en eggløsning, men såkalte gjennombruddsblødninger på grunn av annen hormonbehandling. Jeg synes du skulle prøve 10 mg x 3 i 10 dager, så får du se om blødningen gir seg. Hvis dette ikke blir bedre, er det ingen annen råd enn å fjerne hormonspiralen og prøve noe annet. Lykke til.

Hilsen Beate.

Les hele saken

Vi setter stor pris på kommentarer og innspill i debattene våre. Vær forsiktig med personangrep og sjikane og prøv heller å forklare hva du mener og hvorfor. Takk for at du bidrar i debatten!