Her er bruktbiler de fleste av oss har råd til

Rullende ikoner

De er flotte. De er legendariske. Og ikke er de spesielt dyre, heller. Her er ti ikoniske biler du har råd til.

To generasjoner VW Golf 1 GTI.

To generasjoner VW Golf 1 GTI. Foto: Egil Nordlien HM Foto

Publisert

Et ikon er jo strengt tatt egentlig et religiøst maleri i kristendommen; gjerne oppfattet som vinduer mot en guddommelig verden. Om disse ti bilene kan sies å være det samme, skal vi ikke påstå, men mange bilentusiaster vil forsverge at de i hvert fall gir guddommelige kjøreopplevelser.Hva som er ikoner i bilverdenen er ellers høyst diskutabelt, men denne gangen har vi satt opp følgende kriterier: Modellen skal være i salg som bruktbil til priser de fleste av oss har råd til, den skal være et sportslig blikkfang, samt gi eieren minneverdige opplevelser på asfalten.

VW Golf GTI

Første generasjon Golf ble lansert i 1974, og Golf er uten tvil tidenes mest solgte og suksessrike kombikupé. Ikke nok med det - GTI-versjonen vi første gang så i 1976 ble også en formidabel suksess. En suksess som mer eller mindre har gjentatt seg hver gang en ny generasjon Golf GTI har glidd frem i rampelyset. Med en GTI har du en praktisk bruksbil med stor motor og sporty understell, og akkurat passe med designdetaljer til at den lett skiller seg ut fra den gemene Golf-hop. Det kryr av forskjellige generasjoner GTI til salgs, til priser helt nede i 20 000-30 000 kroner.

Porsche 911

Bildet viser en Carrera RS, men den representerer hele slekta av ikonet 911. Og 911 er langt fra noen nødvariant i dette tilfellet; den har «street cred» så det holder, uansett hvilken modell og årsmodell det er. Dette er en bil som kjøpes og kjøres av entusiaster som vet akkurat hva de vil ha, og 911 har med sine utallige versjoner noe for enhver smak. Dyrt? Du finner antageligvis minst ti stykker til salgs på finn.no, til under 200 000 kroner.

Peugeot 205 GTI

Porsche 911: Kanskje verdens mest ikoniske bil?

Porsche 911: Kanskje verdens mest ikoniske bil? Foto: Egil Nordlien HM Foto

Denne vesle råtassen av en kombikupé overtok på 80-tallet Golf GTIs plass som den tøffeste gutten i klassen. Den baserer seg på suksessmodellen 205, som ble produsert fra 1983 og helt frem til 1998. Den første versjonen av 205 GTI har en 1,6-liters motor som yter 104 (senere økt til 115 hk), mens en 1,9-liter med 126 hk (senere satt ned til 120 hk) kom i 1988. Det høres kanskje ikke så mye ut, men 205 GTI veier bare drøye 800 kilo, og gir fartsopplevelser så det holder. De siste bilene ble produsert i 1994, men det hender nå og da at en 205 GTI dukker opp i salgsannonsene. Skal du ha et eksemplar i bra stand, må du gjerne ut med rundt 30 000 kroner.

Opel Speedster

Roadsteren Opel Speedster ble lansert i 2001, og lenger unna «mann med hatt» har neppe Opel vært. Har du en gang kjørt en Speedster, glemmer du den aldri. Den er upraktisk og ukomfortabel, og støynivået er overveldende. Men den leverer en kjøreopplevelse som tar pusten fra deg. En 2,2-liters motor bak ryggen din yter ikke mer enn 147 hk, men den lave vekten gjør at Speedster akselererer like kvikt som mang en Porsche 911. Det dukker av og til opp en Speedster i bilannonsene, og en 2001-modell koster gjerne rundt 200 000 kroner.

Åttitallshelten Peugeot 205 GTI.

Åttitallshelten Peugeot 205 GTI.

Mazda MX-5

Den japanske roadsteren ble umiddelbart en suksess da den kom på markedet i 1989, bygget over samme lest som eldre britiske roadstere. MX-5 har hverken store motorer eller rikmanns-image, men den byr på bøtter av kjøreglede - noe som har gjort den til verdens mest populære i sitt slag. Endringene som er gjort opp gjennom årene er også såpass marginale at du aldri vil føle at du kjøper en «utgått» MX-5. Det finnes til enhver tid en god del brukte til salgs, i prisklassen 30 000-250 000 kroner.

Ford Escort RS Cosworth

Selv Opel klarte å bli kule med sin Speedster.

Selv Opel klarte å bli kule med sin Speedster. Foto: Nordlien, Egil

Fords «RS»-navn (Rallye Sport) er knyttet til hele 21 modeller. Enkelte av dem er blitt ikoner, som for eksempel Ford Escort RS Cosworth, som ble produsert i et antall av drøye 7000 i perioden 1992-96. Som så ofte ellers med folkelige biler som har sportslige karaktertrekk og gode ytelser, ble den produsert i forbindelse med deltagelse i rally-VM. Den gjenkjennes lett på den enorme hekkspoileren, har firehjulsdrift og en toliters turbodrevet motor som yter 217 hk. Kjøreegenskapene er også eksellente. Det ligger ofte en fem-seks Escort Cosworth til salgs på nettet, og det forlanges mellom 140 000 og 250 000 kroner for dem - avhengig av stand, kilometer et cetera.

Renault 5 Turbo

Dette er en modell som er skåret over samme lest som Golf GTI. Britene kaller det en «hot hatch» - en sporty kombikupé. Nå er Renault 5 Turbo en atskillig mer ekstrem og sjelden bil, blant annet med midtplassert 1,6-liters turbomotor og bakhjulsdrift. Den ble laget i forbindelse med Renaults satsing i rally, og kun 3576 biler ble produsert. Tallet inkluderer Renault 5 Turbo 2 (bildet), som hadde færre ekstrembiter enn Turbo 1, og kostet litt mindre, men hadde nesten like heftige ytelser. Det er sjelden en av disse dukker opp på for eksempel finn.no, og da forlanges det gjerne et par hundre tusen (og vel så det) for et bra eksemplar.

Japansk eleganse med Mazda MX5.

Japansk eleganse med Mazda MX5. Foto: Egil Nordlien HM Foto

Mitsubishi Lancer Evo

Mitsubishis Evo-modeller er basert på sedanen Lancer, og er i likhet med erkerival Impreza WRX en modell som er tuftet på deltagelse i rally-VM, og som kom på markedet første gang i 1992. Også her får du sportslig understell, firehjulstrekk og en fyrig toliters turbomotor, kombinert med god plass. Per i dag har vi sett ti Evo-modeller på markedet, og hva du må betale for dem avhenger selvsagt av hvilken du velger - prisene varierer mellom 50 000 og 500 000 kroner. Mye moro i en bil som også er praktisk!

Subaru Impreza WRX

Ford Escort RS Cosworth er blitt en ekte bygdefavoritt.

Ford Escort RS Cosworth er blitt en ekte bygdefavoritt.

Putt «WRX» etter «Subaru Impreza», og en praktisk, men heller kjedelig firedørs sedan er blitt til en kjøreglad kruttpakke med firehjulstrekk, sportslig understell, store bremser og bredere dekk. Ja, en bil med rallygener! WRX betyr toliters turboladet boksermotor; fra 1992 med 208 hk, fra 1997 med 218 hk. Føyer du en «Sti» til WRX tar du steget enda lengre, og kan boltre deg med 300 hk. Petter Solbergs rallysuksess gjorde Impreza WRX superpopulær i Norge - en god del av dem går på veiene her. Eller står i salgsannonsene, der det gjerne forlanges 250 000 kroner for et ti år gammelt eksemplar.

Caterham Super 7

Formel 1-konstruktøren Colin Chapman designet den rullende legenden Lotus Super 7. Den var i salg mellom 1957 og 1972, og baserte seg på Chapmans designfilosofi om lav vekt og enkle, funksjonelle løsninger. Senere ble rettighetene solgt til Caterham, som fortsatt produserer Super 7 over samme lest som Lotus. Kjøreopplevelsen med denne åpne toseteren er formidabel, og fartsressursene når det gjelder akselerasjon og svingkjøring likeså. Morsommere blir det knapt å sitte bak et ratt. Det finnes stadig Super 7-biler til salgs, men du må regne med at det kreves sekssifrede beløp selv for temmelig gamle versjoner.

Franske følelser for Renault 5 Turbo.

Franske følelser for Renault 5 Turbo. Foto: Egil Nordlien HM Foto

Mitsubishi Lancer Evo er du klar for rally-VM.

Mitsubishi Lancer Evo er du klar for rally-VM. Foto: Egil Nordlien HM Foto

Petter Solberg satte for alvor Subaru Impreza på kartet.

Petter Solberg satte for alvor Subaru Impreza på kartet. Foto: Terje Bjørnsen

Det finnes knapt noen morsommere doning enn Caterham Super 7.

Det finnes knapt noen morsommere doning enn Caterham Super 7.

Nyttige tjenester

FORUM

Underholdning