.

Luftfartsprøve

Etter at NASA avsluttet sitt romfergeprogram har de begynt å tenke i litt mere ordinære baner.

Publisert Oppdatert

I mars landet «Discovery» for godt etter sin 39. tur ut i rommet, og markerte dermed slutten på NASAs 30 år gamle romfergeprogram.

Men noe skal de jo holde på med for å forsvare lønningene (som sikkert er astronomiske, høhø) der borte, så denne slutten var egentlig bare begynnelsen på å finne ut av fremtidens flytrafikk.

Tidligere i vinter ba nemlig NASA tre av de største flykonstruktørene om å komme opp med en gjennomførbar design til et fly som kan gå i produksjon fra 2025 og settes inn i kommersiell lufttransport.

Produsentene sto ganske fritt, men fikk noen klare føringer: Flyet må kunne dekke en distanse på over 11 000 kilometer i slengen og nå opp mot 85 prosent av lydens hastighet - samtidig som det skal ha plass til mellom 25 og 50 tonn av passasjerer og last. I tillegg kommer selvsagt grøntfôret: renere utslipp, mindre drivstoff-forbruk og mindre støy.

Det vi ser på det store bildet øverst, er Boeings forslag - et utrolig blankpusset konsept som minner om linjene fra militærfly på 90-tallet og som er kapabelt til nær supersonisk speed.

Vi utnevner dem til solide favoritter foran alternativene fra Northrop Grumman (over)

og Lockheed Martin (over), og kan ikke tenke oss et bedre fly å gjennomføre mile high-klubbens opptaksprøve i.

Nyttige tjenester

Regn ut

FORUM

Underholdning

Tjenester fra Nettavisen

Nettavisen, Annonsebilag
Nettavisen, Annonsebilag