Tommy Hilfiger satser på sport og tekniske detaljer når han lanserer sesongens kolleksjon, Tech Tradition. Men kjennetegnene til designeren, de er der. I kjent stil spiller kolleksjonen på en moderne kombinasjon av det tradisjonelle britiske og det moderne amerikanske. Men de klassiske plaggene har fått en uventet twist med tekniske finesser og med innslag fra fjellklatring, deriblant syv eksklusive ytterplagg for den eventyrlystne. Disse plaggene består blant annet av en rutete ryggsekk med drikkeflaske, militærprintede ryggsekker i sterke farger, et oversized ullpledd og en stålklokke med nylonrem. Funksjonalitet er i fokus, noe som vises med en vest som enkelt gjøres om til en sovepose, og en jakke med solcellepanel som gjør det mulig å lade mobilen mens man er på fjelltur.

 

Vi fikk en prat med den legendariske Mr H, og spurte hvor denne ideen dukket opp.

− Jeg finner inspirasjon i ulike «landskap». I alt fra New Yorks arkitektur, til kjente museer og fra alle reisene jeg gjør rundt om i verden. Jeg ser etter ulike temaer som jeg gjenskaper i vårt univers – det klassiske, amerikanske og kule.

 

 

Hva har du tenkt med Tech Tradition-kolleksjonen?

− Her ville jeg smelte sammen vår «preppyness» med noe mer uventede vendinger. Jeg har alltid vært fan av den engelske stilen med mye tweed. De mer sporty elementene i hele kolleksjonen har vi integrert for å sette et tema, og i det vi kaller «The Seven Essential» har vi alt fra ryggsekker til stoppeklokker og en vattert vest som kan gjøres om til en sovepose.

 

Du har flere tekniske finesser denne sesongen.

The Solar Panel Jacket, for eksempel?

− Vi er faktisk ganske stolte over å kunne presentere bærbar teknologi i vår kolleksjon denne høsten gjennom en jakke med solcellepaneler. Vi tenkte på hva den moderne og eventyrlystne kunden ønsket seg og designet en jakke som kombinerer natur, teknikk, design og mote. Du kan lett ta av solcellene, og med en diskret ledning som går gjennom fôret til jakkens lomme der det gjemmer seg et batteri, kan du lade opp mobiltelefon eller lesebrett. For øvrig går 50 prosent av salget til «The Fresh Air Fund», en organisasjon som blant annet tilbyr

gratis sommerleir til barn fra vanskeligstilte familier.

 

Menn og mote er for mange et omstridt tema. Hva tenker du om mannen anno 2014, og hans forhold til klær?

− Menn og mote har kommet langt. Heldigvis. Før i tiden hadde menn ett antrekk til hverdags, og ett til finbruk. I dag er menn langt mer bevisste på hva de har på seg, og har det mer moro med klær. Og ikke minst med hvordan de kombinerer ulike stiler. Jeg gleder meg stort over at de viser mer eventyrlyst gjennom mote og setter et mer personlig preg på sin egen stil, sier den legendariske designeren til MANN.

Les hele saken

Vi setter stor pris på kommentarer og innspill i debattene våre. Vær forsiktig med personangrep og sjikane og prøv heller å forklare hva du mener og hvorfor. Takk for at du bidrar i debatten!