Ingen trives i andres rot. Arbeidsplassen er ikke hjemme, så det er grenser for hvor rotete man kan ha det der. Noen liker å ha det nokså kaotisk rundt seg, trives med at det flyter litt, og påstår de har full oversikt. For andre er rot kilden til mistrivsel. Uansett, ingen trives i andres rot, og på en arbeidsplass er man ikke alene. Av hensyn til sine kolleger bør man ha det ryddig. Hvor ryddig, kan man selvfølgelig diskutere. Det kan ikke være slik at det er det største ordensmennesket som skal sette en standard for hvordan man skal ha det. Det ville bli stressende og utrivelig for mange. Men om du er en rotekopp, må du prøve å holde din naturlige legning i tømmene. Rydd på pulten og rundt den før du går hjem i alle fall.

 

Mat



Yoghurt og en vanlig matpakke med brødskiver skulle det være greit å spise ved pulten sin, og ikke i kantine eller pauserom - skjønt en del arbeidsplasser forbyr enhver spising av hensyn til smuler på gulvet og søling på pulten. Når det gjelder mat som bråker, kan det være greit å tenke seg om. Knekkebrød, gulrøtter og nøtter lager en del lyd, og det er best å forsikre seg om at ingen forstyrres av knaskingen før du setter tennene i det.
Mange liker ikke matlukt på arbeidsplassen, så varm mat bør nok spises i kantinen.

Romantikk


Man befinner seg store deler av livet på arbeid, så det er ikke så rart om et godt kollegaforhold går over til å bli et kjærlighetsforhold. Det krydrer utvilsomt hverdagen, men det spørs vel hvor klokt det er. Mange arbeidsplasser har regler for hva man tillater av nære forhold, særlig hvis det dreier seg om underordnet og overordnet. Det skaper lett dårlig stemning i forhold til de andre på avdelingen. Blant annet vil jo en leder kunne bli inhabil, og det vil være vanskelig å drøfte problemer som oppstår. I slike tilfeller må en nok belage seg på å skifte avdeling.
Er det bare en liten flørt, bør man gjøre det man kan for å holde det hemmelig for å unngå rykter og sladder. Hvis det blir et par av dere, er det greit å si det så fort som mulig for å komme i forkant av praten.
Vær aldri kjærlig på arbeidsplassen. Det er uprofesjonelt og setter andre i forlegenhet.

 

I Hjemmet nr. 18/2013 får du flere Skikk og bruk-tips fra Hjemmets Monica Aafløy Hansen.

 

 

Les hele saken

Vi setter stor pris på kommentarer og innspill i debattene våre. Vær forsiktig med personangrep og sjikane og prøv heller å forklare hva du mener og hvorfor. Takk for at du bidrar i debatten!