Krigen om fredagskvelden

TV 2 tok fredagen fra NRK

TV 2 tok bokstavelig talt fredagen fra NRK1 med en dans og en senkveld.

TOK FREDAGSKVELDEN: "Senkveld" med Thomas Numme og Harald Rønneberg var en av programmene på TV 2 som var med på å ta fredagskvelden fra NRK1.

TOK FREDAGSKVELDEN: "Senkveld" med Thomas Numme og Harald Rønneberg var en av programmene på TV 2 som var med på å ta fredagskvelden fra NRK1. Foto: Foto: Bjørn Sigurdsøn/TV 2

Publisert Oppdatert

Takket være høstpremierene på "Skal vi danse" og "Senkveld" tok TV 2 fredagshegemoniet fra "Gullrekka" på NRK1. Forrige uke ble TV 2s beste etter fotball-EM.

Den største seieren kan Thomas Numme og Harald Rønneberg innkassere for "Senkveld".

De to programlederne samlet 932.000 seere i snitt. Godt over halvparten av alle som så tv på dette tidspunktet valgte "Senkveld" som endte ut med en markedsandel på 57,3 prosent. Seertallet økte med hele 338.000 seere fra fjorårshøstens sesongpremiere.

Danset seg til topps

POPULÆR PROGRAMLEDER: Nesten halvparten av alle som så på TV på fredag kveld fikk med seg "Skal vi danse?" og programleder Guri Solberg på TV 2.

POPULÆR PROGRAMLEDER: Nesten halvparten av alle som så på TV på fredag kveld fikk med seg "Skal vi danse?" og programleder Guri Solberg på TV 2. Foto: Foto: Stella

"Skal vi danse" plusset på seertallene med nesten 100.000 seere fra fjorårets premiere.

I gjennomsnitt fulgte 730.000 seere "Skal vi danse" på TV 2. Seertallene steg og steg utover fredagskvelden. 618.000 seere satt klare da programleder Guri Solberg ønsket velkommen. Andre del av programmet fikk 747.000 seere, mens 818.000 seere fikk med seg den siste danserunden fredag kveld.

Programmet ga TV 2 en uttelling i markedsandel på 49,2 prosent. Altså valgte nær halvparten av alle som så tv på dette tidspunktet å se TV 2.

Over all forventning

- Tallene er langt over våre forventninger. Vi hadde forventet sterkere tall spesielt fra NRK, men synes det er svært gledelig at publikum foretrekker vårt tilbud, sier researchsjef John Richard Hewitt i TV 2 til Kampanje.

- NRK har hatt et hegemoni på fredagene i en mannsalder. Dersom fredagens seertall vedvarer gjennom hele høsten markerer det muligens et veiskille i norsk tv, fordi fredagene de siste årene har hatt høyest prestisje av alle ukedagene, sier Hewitt.

Fasiten fredag kveld ble en markedsandel på 39 prosent av all tv-seing fredag kveld for TV 2, mens NRK1 endte ut med en markedsandel fredag på 37,4 prosent.

Fredag bidro dermed til at TV 2 økte sin markedsandel med to prosentpoeng i forrige uke, som totalt endte med en markedsandel for TV 2-kanalen på 27 poeng.

MANGE SEERE: Opp til 818.000 seere fikk med seg premieren av høstens sesong av "Skal vi danse?". Her er det Siri Kalvig som gjør parketten utrygg.

MANGE SEERE: Opp til 818.000 seere fikk med seg premieren av høstens sesong av "Skal vi danse?". Her er det Siri Kalvig som gjør parketten utrygg. Foto: Foto: Stella

Nyttige tjenester

FORUM

Underholdning