Øystein Stray Spetalen

PRINSIPPSAK: Øystein Stray Spetalen har reist injuriesak mot Dagbladet, og mener det er snakk om en prinsippsak. © Foto: Stella

I fjor sommer trykket Dagbladet en sak på forsiden sin hvor det sto at en kjendismilliardær gikk amok på utestedet Odeon i Oslo.

Øystein Stray Spetalen er ikke navngitt i artikkelen, men det skal i etterkant han kommet frem at det var investoren det var snakk om.

Ifølge Spetalen er dette en ondsinnet og feilaktig forside. Han klagde derfor Dagbladet inn for Pressens Faglige Utvalg (PFU), men har senere valgt å prøve saken i retten. Spetalen mener selv at dette er en prinsippsak.

Anonyme kilder

Dagbladets oppslag var basert på tre ikke-navngitte kilder, men avisen valgte likevel å trykke saken. De mener fortsatt at de tok en riktig avgjørelse.

Investoren har nå reist injuriesak mot avisen, og krever en million kroner i erstatning.

En rekke kjendisvitner som var på utestedet sammen med Spetalen den aktuelle kvelden, kommer til å forklare seg om det som skjedde. Blant dem finner vi Espen «Shampo» Knutsen og hotelleier Petter Stordalen.

Det er satt av tre dager i retten til saken.

Les hele saken
Les alt om:

Vi setter stor pris på kommentarer og innspill i debattene våre. Vær forsiktig med personangrep og sjikane og prøv heller å forklare hva du mener og hvorfor. Takk for at du bidrar i debatten!