Rachel Weisz forbudt i England

For glatt til å være sann

Nå er dette bildet av Rachel Weisz blitt forbudt i Storbritannia.

SLETT ARBEID: I L'Oreal-reklamen som britene nå har forbud, fremstår snsiktshuden til Rechel Weisz som porselen omtrent. Bildet til høyre viser at hun er lagd av kjørr og blod hun også.

SLETT ARBEID: I L'Oreal-reklamen som britene nå har forbud, fremstår snsiktshuden til Rechel Weisz som porselen omtrent. Bildet til høyre viser at hun er lagd av kjørr og blod hun også. Foto: Foto: Stella

Publisert Oppdatert
FORBUDT: Grensen for retusjering går før denne annonsen, fastslår britiske forbrukermyndigheter.

FORBUDT: Grensen for retusjering går før denne annonsen, fastslår britiske forbrukermyndigheter. Foto: Foto: Stella

Britiske myndigheter har stanset denne annonsen for L'Oreal Revitalift med Oscar-vinneren Rachel Weisz (41) som blikkfang. Årsaken er at kosmetikkgiganten har vært for hard med photoshoppingen.

En viss glamour

Den engelske skjønnheten er retusjert nesten til det ugjenkjennelige, og The Advertising Standards Authority (ASA) - tilsvarende vår forbrukerombud - mener produsentens hensikt er å fremstille antirynkekremen som mer effktiv enn den er.

Det er tatt hensyn til at forbukerne venter seg en viss glamour i reklamene for skjønnhetsprodukter, og at det er forståelig at produsentene bruker etterbehandling av bildene for å fremstille sine modeller i et mest mulig positivt lys.

Ikke desto mindre bestemte det britiske «reklamepolitiet» at L'Oreals bilde av Rachel Weisz var blitt endret så mye at det var å betrakte som villedende reklame, skriver The Guardian.

Må slutte å svindle

Det er en av grunnleggerne av organisasjonen Campaign for Body Confidence, Jo Swinson fra partiet Liberaldemokratene, som klaget inn L'Oréal.

Hun har tidligere fått medhold av ASA etter å ha klaget inn firmaer som Lancôme og L'Oréal.

- Skjønnhetsindustrien må slutte å svindle forbrukerne med uærlige bilder, sier hun.

L'Oréal er uenige i dommen, og sier til The Guardian at de er skuffet.

- Vi mener at annonsen ikke overdriver effekten som kan oppnås ved å bruke dette produktet, sier en talsperson.

Nyttige tjenester

Regn ut

FORUM

Underholdning

Tjenester fra Nettavisen

Nettavisen, Annonsebilag
Nettavisen, Annonsebilag
Nettavisen, Annonsebilag