Madonna og Lourdes lanserer ungdomsklær
Fjortismote fra Madonna
I låten «Material Girl» synger Madonna at hun er en materialistisk jente. Nå kommer klesmerket ved samme navn.
Popdronningen og datteren Lourdes har inngått et samarbeid med motehuset Iconix, og klærne er beregnet på tenåringsjenter.
I tillegg til kjoler og bukser inneholder kolleksjonen sko, smykker, vesker og annet tilbehør, skriver Independent.
Mote for alle
Det skal være tilgjengelige tekstiler, dette. Ikke noe high fashion-fjas! Madonna har inngått en avtale med butikkjeden Macy's. Så til skolestart kan ungjenter over hele USA ha anledning til å kjøpe «MG»-klær i Macy's 810 supermarkeder.
- Vi er kjempeglade for å kunne annonsere det første merket i en serie av merker som vi skal utvikle sammen med Madonna, sier direktøren for Iconix.
Ingen motejomfru
Hvis Madonna følger opp låtnavn-temaet kan vi kanskje vente oss nattkjole-kolleksjonen «Like a Virgin» eller kanskje herretrusen «Hard Candy»?
Les også: Slik kjøper du undertøy til dama
Madonna er naturligvis ikke fremmed for moteverdenen. Hun har vært frontfigur for Dolce & Gabbana og Louis Vuitton, og var også «gjestedesigner» for H&M i 2007.
Skepsis
Nyheten er mottatt med skepsis i den etablerte motebransjen. Delvis fordi merkenavnet betraktes som «tacky» og uriginalt. Dernest fordi markedet for stjerne-kolleksjoner begynner å bli mettet.
Madonna er jo ikke den første stjernen som lanserer sitt eget klesmerke.
Mote-døtre
51-åringen følger i stiletthæl-sporene til blant annet Beyoncé, Mariah Carey, Jennifer Lopez og Gwen Stefani.
Også Olsen-tvillingene, realitystjeren Kim Kardashian og 60-tallets supertynne supermodell Twiggy bringer designen sitt til torgs.
I det Lourdes tar skrittet inn i motebransjen er hun også selskap med mange andre kjendisdøtre. Vi kan nevne Peaches Geldof, Georgia May Jagger og - den største av dem alle - Stella McCartney .
Denne saken ble første gang publisert 12/03 2010, og sist oppdatert 05/05 2017.