Bestekompisene Kjetil André Aamodt (43) og Lasse Kjus (43) er snart klare for en ny sesong med «Hvem kan slå Aamodt og Kjus». Denne gangen gjør de gamle alpinheltene en vri på den populære serien og treffer deltagerne på deres egen hjemmebane.

Da TVNorge hadde sin vårlansering sist uke, fikk man se en video der Kjetil André og Lasse er ute og flyr småfly. Aamodt ser livredd ut, og det er ikke uten grunn.

– Jeg kaller ham bare for Kamikaze Airlines. Når du er distré og mangler finmotorikk slik som Lasse, bør man absolutt ikke være pilot. Dessuten har jeg flyskrekk, og da Kjus stoppet motoren i lufta, var jeg rett og slett livredd, sier Kjetil André til Her og Nå.

DRAMATISK: Det var dårlig vær da Lasse gikk inn for landing i Jotunheimen i 2009. Flyet ble totalvrak, men det gikk heldigvis bra med Lasse. © Foto: NTB Scanpix

For selv om Lasse i dag er en dreven pilot, har det tidligere holdt på å gå skikkelig galt for ham. I 2009 ble det svært dramatisk da Lasse havarerte med et Cessna-fly på Bygdin i Jotunheimen.

– Jeg kom inn i veldig dårlig vær. Alt var helt hvitt, og jeg så ingen ting. Da må man bare kjøre etter instrumentene, og det gjorde jeg. Rett før landingen kom det mye vind, og flyet fikk en krengning som gjorde at vingen knakk og mye av flyet ble knust, forteller han til Her og Nå.

LIVREDD: Under TVNorges vårlansering ble det vist en video av Kjetil André og Lasse ute i et sjøfly. Førstnevnte ble skrekkslagen da Kjus stoppet motoren i lufta.

LIVREDD: Under TVNorges vårlansering ble det vist en video av Kjetil André og Lasse ute i et sjøfly. Førstnevnte ble skrekkslagen da Kjus stoppet motoren i lufta. © Foto: TVNorge

Havarikommisjonen mente at lite flyerfaring og vanskelige forhold var årsaken til havariet, men konkluderte ifølge Dagbladet med at Kjus overholdt de formelle krav til flysikt og sikt til bakken.

Lasse kom heldigvis uskadet fra hendelsen, men flyet ble totalskadet.

– Meg gikk det heldigvis bra med, men det kunne jo selvfølgelig endt verre. Flyet derimot gikk det dårlig med, og jeg måtte kjøpe et nytt. Det er det som er det fine med disse flyene. De er ikke så dyre i innkjøp, det er alt annet rundt som koster penger, sier Lasse.

Etter havariet er han blitt en erfaren pilot.

– De sier vel at det er størst sjanse for at det skal skje ulykker når man har hatt fra 50–100 timer på baken. Dette skjedde også i mitt tilfelle. I dag har jeg langt mer erfaring og er flink til å ta forholdsregler, sier Kjus, mens Aamodt rister på hodet.

Les hele saken