Hvis sjåføren blir syk og Rolls Roycen uteblir, så ta en taxi og le av det etterpå.

1. Dere vet hva som er best for deres bryllup!

For mange kan et lite ønske fra et familiemedlem veie tungt og derfor være med på å styre avgjørelsene deres. Selv om dere ønsker å gjøre alle til lags, så ikke la familie og svigerfamilie presse dere til å gjøre noen dere i utgangspunktet ikke hadde lyst til. Dere vet best hva som er riktig for dere og det er uansett dere som tar ansvaret. Si klart og tydelig ifra tidlig i prosessen at dere setter pris på hjelp, men bestemmer selv hva som skal gjøres og hvordan. Husk at dette er en stor dag for mange og derfor er det mye følelser i sving. Selv om dere ikke ønsker å såre noen eller holde noen utenfor, er det viktig at det ikke går på bekostning av egne ønsker.

2. Ikke tenk på hva alle andre synes

Skal du gifte deg med den du elsker eller skal du imponere folk? Bryllup er en møysommelig prosess og en liten ting kan fort få mye oppmerksomhet. Det er lett å la seg rive med og uvesentlige detaljer kan noen ganger bli til viktige kampsaker.

Dette kan illustreres med et eksempel fra et brudepar som valgte å droppe fyrverkeri fordi tillatelsen var avhengig av været og det kunne ikke garanteres. De bestemte seg for at det ville bli et stressende usikkerhetsmoment på bryllupsdagen i tillegg til unødvendige kostnader. Festen ble akkurat like vellykket og morsom. Tenk nøye på hvorfor du ønsker en spesiell ting. Er det viktig for dere som brudepar? Har det en virkelig verdi for dere to, eller er det noe som går i glemmeboken straks det hele er over? Ofte er det like greit å droppe noe fremfor å gi seg selv ekstra bekymringer.

3. Mange bekker små...

Ikke gi deg selv altfor mange små oppgaver rett før bryllupet. Sett av tid til å gjøre ingenting, så slipper du å komme andpusten inn i kirken.

Det tar for eksempel ikke så lang tid å ta manikyr dagen før. Skal du derimot samtidig hente kjolen, levere noe til brudepikene, fylle gaveposer med ris til kirken, pakke til overnatting hos forloveren eller foreldre, gjøre en siste finpuss på talen og alle andre ting du har utsatt, så blir du garantert veldig stresset.

4. Ingen oppgaver på bryllupsdagen

Hvorfor gjøre ting i siste liten? Overraskende mange lar seg stresse av sin egen tidsplanlegging. De er helt unødvendig hvis dere på forhånd har bestemt at alle oppgaver skal være klare til en bestemt dato og holder dere til denne planen. Skulle noe bli forsinket er det helt i orden så lenge planen følges noenlunde i utgangspunktet. Dette er en enkel måte å kjøpe seg litt ekstra tid på.

Hvis du bare skal trykke alle kirkeprogrammene kvelden før og printeren går i stykker, gir du deg selv mye ekstra styr og mas som du ikke trenger akkurat da. Mange brudepar erfarer at den siste uken blir veldig hektisk og ønsker seg en uke eller bare en dag ekstra. Med litt god planlegging kan dere unngå denne stressituasjonen.

bryllupsdagen

BRYLLUPSDAGEN: Ikke vent til morgendagen med å gjøre unna oppgaver.

5. Deleger!

Enhver bedriftsleder er avhengig av å delegere arbeidsoppgaver for å få den daglige driften til å gå rundt. Det samme gjelder i planleggingen av bryllup. Du er nødt til å kunne gi fra deg noen oppgaver for ikke å stresse deg ut før bryllupet. Noen liker kanskje å kunne si at de har gjort alt selv, men gjestene blir ikke mindre imponert selv om navnet ditt ikke står skrevet på hele arrangementet. Hvis du har overordnet kontroll, kan du trygt overlate resten til ekspertene eller til noen du stoler på.

6. Deleger til rett person!

Når du har bestemt deg for å delegere litt er det et par ting til du må huske på. Sørg for å delegere til en du stoler på vil gjennomføre oppgaven etter dine ønsker. Det er best å ikke gi oppgaver til personer du vet har en tendens til å glemme, somle eller komme for sent. Det vil bare stresse deg og da er hele hensikten borte.

Deleger rett oppgave til rett person. En som har ekspertise eller interesse for noe vil alltid gjøre en bedre jobb enn noen som er helt uinteressert. Selv om det er et gammeldags rollemønster, så er det ikke til å stikke under en stol at damene ofte er mer opptatt av detaljer som hvilken nyanse rosa de skal ha på blomstene. Prøv å matche oppgavene med rett person for best mulig resultat.

7. Gi klare beskjeder og bekreft alle avtaler i god tid

Folk oppfatter ting forskjellig og kan tolke ting på sin egen måte. Derfor må du gi klare og tydelige beskjeder for å unngå misforståelser. Dersom noe er viktig for deg, så vær ekstra nøye med å beskrive det du ønsker deg og i tillegg spesifisere at det betyr mye for deg.

Det er for eksempel litt sent å gjøre om på brudebuketten på bryllupsdagen, dersom den ikke var helt slik du hadde forestilt deg. Du kan med fordel også bekrefte alt du har bestilt for å avdekke eventuelle mangler eller misforståelser på forhånd. På den måten har du god tid til å rette opp feil og du sparer deg selv for stress og kriseløsninger.

8. Lag en kjøreliste

Del ut en kjøreliste for bryllupsdagen, eller til og med for dagene før bryllupet, til alle sentrale personer. Kjøreplanen bør inneholde tidspunkter for hva som skal skje og hvem som skal gjøre hva. Skriv opp relevante navn og telefonnumre, samt hvem og hva det gjelder. Da er det lett for andre å ta ansvar veduforutsette hendelser. Det trenger ikke være alt for komplisert, se på det som en hjelp til deg selv også. Når man har mye å tenke på, kan alt gå i surr og da er det godt å ha en liten huskeliste for sin egen del også.

Dette er den fineste dagen i ditt liv. Sørg for at du også syns det.

9. Lær å si nei, også til deg selv

Ikke bli overveldet av dine egne forventninger. Det fine med bryllup er at det alltid er en hyggelig og positiv anledning. Om ikke alt går etter planen, så er det kanskje ikke så farlig? Hva gjør det egentlig om det ikke ble fint vær eller om du ikke fikk tak i akkurat de blomstene du hadde sett for deg? Hvis sjåføren blir syk og Rolls Roycen uteblir, så ta en taxi og le av det etterpå. The show must go on!

10. Smil!

Dette er den fineste dagen i ditt liv. Sørg for at du også syns det. Slapp av og kos deg på bryllupsdagen din.

Ikke la deg stresse av situasjonen, konsentrer deg heller om å nyte dagen og la andre sørge for at alt går som planlagt. Hvis noe ikke går helt etter planen, så er ikke det verdens undergang. Det er sannsynligvis ingen andre enn deg selv som merker det. Dagen blir uansett fantastisk.

Les hele saken

Vi setter stor pris på kommentarer og innspill i debattene våre. Vær forsiktig med personangrep og sjikane og prøv heller å forklare hva du mener og hvorfor. Takk for at du bidrar i debatten!