Spørsmål til jordmor:
hei. jeg er ei jente på 29 år som nå ønsker å bli gravid, og prøver i den forbindelse å bli kjent med syklusen min. den er fryktelig uregelmessig og det kan være alt fra 30-35 dager. sluttet på p-pilla i desember, og gikk bare på de i 4 måneder. jeg har et barn fra før av. før graviditet var menstrasjonen min som ei kl. kan det være noe galt? jeg har også lest at man ikke bør ha eggløsning mellom hver mens, men hvor kommer blødningene fra da?

Svar:
Hei! Det er grunn til å tro at du ikke har eggløsning siden menstruasjonene dine er så uregelmessige. Man kan ha som du opplever ,blødning selv om man ikke har eggløsning. Denne blødningen kaller vi for en "gjennombruddsblødning", fordi livmorslimhinnen blir overstimulert av hormonet østrogen, som påvirker denne. Jeg tror ikke det er noe galt med deg, men selvsagt kan det være godt for deg å få en sjekk, dersom du er typen som engster deg. Det ordner seg nok, lykke til! Spør igjen om det er noe med svaret er uklart, eller at det er noe mer du lurer på.