Spørsmål til jordmor:
Hei. Jeg var på en 3D ul i uke 26+5, og fikk der vite at målene rundt barnets hode og maveregion tilsvarte en alder på 27+5, mens lengden på lårbenet tilsvarte 26+1. Legen sa at dette indikerte at hun kom til å bli litt større enn gjennomsnittet ved termin (jeg veide selv 4kg og var 54cm lang når jeg ble født - så det var ikke overraskende). Men det jeg har tenkt på i ettertid er forskjellen i utviklingen på hode/mave og ben. Er det normalt at kroppsdelene kan vokse i rykk og napp? Høres jo skummelt ut med en baby som har stor overkropp og unaturlig korte ben. (Selv har jeg veldig lange ben, og hadde jo håpet hun skulle arve dette... :o) Håper du kan svare. På forhånd takk.

Svar:
Hei! Det er uvant for oss jordmødre som ikke driver med ultralyd å bry seg om slike forskjeller i 26/27. uke. Når du har vært på en slik undersøkelse må du stole på at det legen har gjort er rett. At vi vokser litt i rykk og napp er nok vanlig. Du får helt sikkert et flott barn som vil ligne sin flotte mor. Jeg anbefaler deg å ikke bruke energi på å engste deg av disse målene. Nyt graviditeten og at magen din vokser. Lykke til!
Nyttige tjenester
FORUM
Underholdning