Spørsmål til jordmor:
Hei! Jeg er i uke 8,har hatt ett normalt svangerskap,med kvalme i hytt å pine døgnet runt,er snart 40 og litt mer engstelig.Har 3 barn fra før.Var til kontroll litt tidl,pga en del hjertebank/flimmer som kommer og går, litt høyt blodtrykk,men ellers allt bra .Livmorstørrelse stemmer med siste mens.Dagen etter hadde jeg en fysisk anstrengelse,og mot kveden blødde jag litt,det roet seg dagen etter,men kom tilbake igjen etter 2 hele dagerpå jobb m mye ståing,(er frisør.)jeg var ikke i form i helgen og blødde en del,men sønd roet d seg.Vartil lege Mandag og allt så greit ut,men tok blodprøve for å sjekke att d fortsatt er stigning.men d som plager meg mest er att jeg får veldig verk etter att jeg står,går gjør husarbeid,det trykker liksom nedover,og jeg må hvile mye.Hadde plager med bekkenløsning de 2 siste sbangerskapene,og frykter d er d som plager meg nå også,bare enda verre!!Min lege vet ikke mye om bekkenløsning,så der var ikke mye svar å få.Men jeg plages fortsatt,og er redd for att d ska gå galt når jeg anstrenger meg.Har også tendenser til framfall,det skjer da jeg må trykke på ved hard avføring,(som og er en stor plage)samt da jeg sitter på huk,har hatt denne plagen siden forrige svangerskap,hun er nå 4 år.Takk på forhånd,hilsen, glad men sliten:)

Svar:
Hei! Du er flink til å beskrive hvordan du har det.Jeg er ikke lege og har heller ikke mulighet til å sykemelde deg.Men jeg synes at det er det du bør bli.Leger liker ikke å høre det fra andre helsepersonell, men du får klage litt ekstra så ser han det vel selv at du ikke er i form. Når du begynner å merke plager allerede nå så bør du ta det litt med ro. Det kan også være lurt at du begynner med støttestrømper. Ang framfallet så kan du få hjelp av en gynekolog, evt ved å legge inn en ring. Ellers så må du knipe og knipe, og få en korrigering av det ved en operasjon etter denne fødselen. Det kan være en fordel for deg å oppsøke en kiropraktor for bekkensmertene. Jeg håper veldig at det ordner seg for deg. Spør meg igjen om det er noe mer jeg kan hjelpe deg med.
Nyttige tjenester
Regn ut
FORUM
Underholdning
Tjenester fra Nettavisen
Nettavisen, Annonsebilag