Spørsmål til jordmor:
jeg er gravid i uke 6, og har planer om å reise til USA og på cruise når jeg er i uke 9. Vil du fraråde dette?. Flyreisen er ca 8-10 timer flytur over Atlanterhavet Mvh Henriette

Svar:
Vi vil aldri anbefale gravide å legge ut på utenlandsreiser. På den annen side så vil en flytur når du er gravid i uke 9 sjelden være en stor belastning hverken for deg eller fosteret. USA er et sivilisert land. Det går nok bra. Håper bare at du slipper å bli mye sjøsyk. Det kan bli forsterket når du er gravid. Uansett vil jeg anbefale deg å bruke støttestrømper på flyturen, drikk mye vann på turen og beveg deg når det er mulighet, men som sagt så bør du si til andre venninner som er gravide, at det beste er å feriere i "gamle landet" når man er gravid.God tur til dere!