Spørsmål til jordmor:
Jeg var på ordinær ultralyd i går, og legen fikk ikke hodemålene og femurmålet til å stemme overens. Det skilte en uke på terminen på de to målene. Lårbenmålet var rundt 28, mens hodemålet var ca 40 (husker ikke eksakt tallene nå) Han sa fosteret sansynligvis hadde en lang hodefasong og at dette var årsaken til det smale hodemålet. Jeg har plutselig fått forskjøvet terminen fra den 9 til den 19 november, mens legen mente det egentlig var den 12 som er mest sannsynlig! Klarer ikke helt å slå meg til ro med dette. Ser for meg en baby med lange ben og lite hode. Aner ikke hvilken dato jeg skal søke permisjon fra, og hva hvis jeg går over tiden? Hva kan være årsaken til at det var så stort avvik mellom hode og lårbensmål? Må kanskje også nevne at jeg er fjerdegangsfødende, og muligens litt ekstra "på vakt". Det er 12 år siden forrige fødsel, og jeg er 38 år.

Svar:
For det første så er det lurt at du tenker over hva som er problemet. Jeg mener at noe av problemet er at det blir for mange opplysninger rundt denne undersøkelsen som naturligvis gjør deg forvirret. Så må du tenke over om det har vært et problem for deg at du har født lenge etter den terminen som du hadde ved de andre svangerskapene. De terminene har antagelig mest vært bestemt utifra menstruasjonen din? Stol på den terminen, og prøv å forholde deg til den. Da slipper du å tenke på disse forvirrende opplysningen som du nå har fått. Gå etter den, sannsynligvis den 12, og dersom svangerskapet ditt mot slutten utvikler seg slik at det er en grunn for at du må bli sjekkket nøyere, så vil man da se om det er tegn på at du skal evt settes i gang. Ikke la dette ødelegge svangerskapet ditt. La meg si som noen gamle mødre ville sagt:" den kommer når den er klar".Spør igjen om dette svaret gjør deg ennå mer forvirret.Lykke til!