Spørsmål til jordmor:
hei! datter mi på 16 mnd har hatt løs avføring i 6 dager, sennepfarge. spiser det samme som før, så trur hun ikke reagerer på noe mat. spiser godt ellers om dagen og drikker bra. er det tenner som kommer frem som er grunnen eller burde jeg kontakte lege snart?

SVAR:
Hei!Det kan være flere årsaker til løs avføring.Det viktigste, er at det ikke går utover vekten til barnet. Det er uansatt er det riktig, å drikke rikelig for å rense systemet om det f.eks. er virus som er årsaken. Et barn på 16 mnd. spiser sand og biter på leker som igjen kan gjøre at bakterier eller virus setter seg i kroppen.Jeg regner med at din datter nå er bedre. Får barnet feber i forbindelse med løs avføring over tid, bør lege kontaktes. Men som oftest ordner kroppen dette selv.Tenk også på om ny mat eller mat hun ikke tåler kan være årsaken.Dere blir selv etterforskere noen dager.Lykke til.