Spørsmål til jordmor:
Hei! Jeg tok en graviditetstest for en uke siden og den var positiv :) Det gikk raskere enn vi trodde, men nå er det jo mange spørsmål som melder seg.. Bl.a tok jeg en terminkalkulator på nettet som sa at jeg er ca 5 uker på vei nå. Jeg ser forøvrig at det står 5 uker + 1 eller 2 noen steder. Hva betyr det, og hvor mange uker på vei er jeg EGENTLIG... Første mensdag i forrige menstruasjon var 19. oktober. Og et spørsmål til; når bør man ha første legesjekk? På forhånd tusen takk!

Svar:
Gratulerer! Ikke bry deg om disse detaljene. Det gjør at en lett blir forvirret. Når man sier 5 pluss 1, betyr det 5 uker og en dag. Når du er 5 uker pluss 6 dager er du 6 uker dagen etter. Si at du er 5 uker gravid ( i min kalender er du 5 pluss 2).Det er opp til deg når du vil gå til legen, men Helsedirektoratet anbefaler at man kan gå mellom 8. og 12., uke på første kontroll. Du kan også velge å gå til jordmor første gang. I hvertfall er det bra å gå til begge, bytte på. Lykke til!