Spørsmål til jordmor:
Her kommer mange spm fra førstegangsfødende, og med en jordmor som gir difuse svar, prøver nå å stille deg de samme spørsmålene:) Jeg er i uke 38+1. Kjennes ut som elektriske ilinger ned over mot skjeden, selv tror jeg at det kan være hodet til bebyen som er på tur ned, da dette sammen med smerter i korsryggen og foran i mageskinnet, som gjør det vanskelig å sove om natta. Jeg er oppe til faste tider hver natt på toalettet. Magen har ikke sunket hos meg. Men har hørt at det er vanlig at det ikke vises slike godt om du er kort stemmer det? Jeg har ikke sett tegn til små blødninger eller denne berømte slimproppen enda. Jeg er selv født 6 uker fortidlig har det noene innvirkning? Nå er jeg klar for å bli kjent med barnet mitt, og lurer på om du kan si noe om hvor lang tid det er igjen? om jeg trolig kommer til å gå over tiden eller ikke?

Svar:
Kjære deg! Skulle gjerne ha sagt til deg :" babyen din kommer i morgen", men dessverre så er det helt umulig for meg å gjøre. Skjønner veldig godt at du er kjempeklar for å bli mamma, og kunne jeg ha gjort noe så skulle jeg ha hjulpet deg Det du kjenner i kroppen er en forberedelse på at babyen din vil ut. Slitsomt å ikke få sove uavbrutt, men det er på en måte en forberedelse til det livet du kan få som mamma. Da er avbrutt søvn noe vi som oftest må venne oss til, dessverre for de fleste av oss. Det trenger ikke å gå i arv med fortidlig fødsel. Synd for deg nå, men babyen din har godt av å vokse i magen din til den er 40 uker. Det er ikke så lett å se forandring på magen , når man er litt kortvokst. Kos deg med magen din ukene du antagelig har igjen, etterpå skjer det at vi noen ganger ønsker å putte babyen inn igjen! Pass på å hvile deg litt på dagen. Det har du anledning til nå når du er hjemme. Ønsker deg lykke til, det går bra!
Nyttige tjenester
FORUM
Underholdning