Spørsmål til jordmor:
Jeg lurer på når kan jeg ta med den lille ut og reise? hvor gammel må de være før de kan fly og oppholde seg i Thailand f.eks? Vi håper å kunne dra dit i rundt 1 måned, men vil ikke dra før det er trygt. Ellers når kan jeg reise mens jeg er gravid? Stemmer det at jeg kan fly inntil 6måneder?

SVAR:
Hei!Dette emnet er det mye snakket og skrevet om i media i disse dager.Vi får alle mange råd og tips.De fleste "forståsegpåere", sier at barn under 4 år ikke bør ha lange turer, men reiser i Europa er greit.Det  er ingen regler for hvor gamle barn kan være for å reise f.eks. til østen.Jeg mener det kommer an på hvordan man bor og hvor lenge man er borte.To tette flyturer i løpet av 10 dager kan ta på for både for foreldrene og barnet.Oppholdene i fremmede kulturer kan gi sykdom og smitte,så renslighet og evt. vaksinasjoner kan være viktig å forebygge sykdom med.De fleste flyselskapene har regler om når gravide bør unngå flyreiser.Det kan variere og reiselengden kan ha betydning.Noen flyselskap krever også legeerklæringer til mor etter 6 måneders graviditet.God tur hvorhen dere drar.