SPØRSMÅL:
Når man har gått på p-piller kan det da ta litt ekstra tid å bli gravid? Tok ikke lange tiden da jeg fikk mitt første barn for 7 år siden. Har ny partner nå og vi vil gjerne ha barn sammen. Har også skjev livmor /livmorhals? Er det noe hinder? Har prøvd for tredje gang etter p-pilleslutt.
Håper på svar!

SVAR:
Hei,
Ja, det er nok slik for noen, at det kan ta litt tid før man blir gravid når man har gått på p- piller en stund.
Dine «anatomiske utfordringer» kan jeg ikke tro er årsak til at du ikke blir gravid. Du har jo vært gravid før.
En undersøkelse hos en gynekolog kan være en fordel å få utført, siden dere har prøvd å bli gravid en periode.
Ellers er normalt at det kan ta et år, hos noen også to år etter p- pilleslutt før man lykkes å bli gravid.
Legen vil vanligvis også oppfordre din nye partner til å bli undersøkt, blant annet ved å levere sædprøve.
Lykke til
Vennlig hilsen
Jordmor Ågot i BAM