SPØRSMÅL:
Hei! Jeg testet meg i går og fikk en positiv test, men skal ta en i morgen tidlig bare for å være 100 % sikker. Men lurer på hva jeg trenger av vitaminer etc.? Jeg har lavt stoffskifte, så vet ikke om det har noe med graviditeten min å gjøre. Men en annen ting som jeg har er at jeg har type mens smerter, men de er ikke helt like. Pleier å ha vondt i på begge sider nederst i magen når jeg har mens, men nå har jeg bare vondt på en side av gang, og det er sånn vondt som om noen stikker en kniv der. Dette forsvinner etter noen minutter, men kommer tilbake. Kan det være noe feil?
• Lurer på om jeg skal jeg kontakte min fastlege eller jordmor, og opplyse om graviditeten?
• Husker ikke sist jeg hadde mensen, så hvordan finner jeg ut hvor langt jeg er på vei?
• Kan jeg bestille ultralyd undersøkelse og finne kjønnet før det har gått 3 md.?
• Hva slags vaskemidler må jeg holde meg unna?
• Kan jeg farge håret mitt?
• Den ene nippelen min gjør veldig vondt inni, og klør veldig samt. svir, er det noe galt?
Hilsen Urolig

SVAR:
Hei,
Her var det mange spørsmål. Men jeg skal prøve å svare på det du lurer på så godt jeg kan.
Ang. smertene dine i magen så er det mange som har slike smerter i begynnelsen, uten at det er noen grunn for engstelse.
• Du bør bestille en time til fastlegen din som da henviser deg til en ultralyd. Det er i utgangspunktet gratis.Har du anledning så er det ikke noe i veien for at du kan bestille en ultralyd hos en privat gynekolog. Det kan koste opptil 1000 kr. Om legen finner ut av kjønnet på ultralyd kan være tilfeldig. Både før og etter uke 12.
• Kjøp vitaminer som er for gravide.
• Siden du har lavt stoffskifte blir man som oftest fulgt opp av en indremedisiner på sykehuset. Dersom du står på Levaxin er det mulig at den dosen må økes.
• Bruk vanlig vaskemiddel, ingen restriksjoner på det om du tåler alt fra før.
• Spør frisøren din om det er greit at du farger håret. Det er mulig at det er bedre å lage striper. Lurt at du spør en fagperson.
• Smerter i nippelen er det ofte vi kan ha de første tre månedene. Sjelden noe farlig ved det.
Lykke til videre.
Jeg er her for deg om du har flere spørsmål.
Vennlig hilsen
Jordmor Ågot i BAM