SPØRSMÅL:
Hei. Vi planlegger å prøve å få et barn til, fra før har vi 2 barn som begge var store da de ble født. Første veide 4450 og andre 4900 gr. I begge svangerskapene gikk jeg over tiden og ble satt i gang. Var selv stor da jeg ble født og kom 17 dager over termin.
Vil jeg få noen ekstra oppfølging i forhold til veksten på babyen ved neste svangerskap, og vil jeg kunne bli satt i gang tidligere slik at babyen eventuelt er mindre da den blir født. Begge barna er født vaginalt. Vi har veldig lyst på en til, men jeg er litt usikker hvis babyen blir enda større.

SVAR:
Hei,
Jeg kan dessverre ikke avgjøre om du skal få ekstra oppfølging, men synes at det er naturlig at du får tilbud om det. Når du blir gravid bør du be fastlegen/jordmoren din om å henvise deg til sykehuset hvor du skal føde. Eller du kan selv ta det opp når du er på screeningultralyd mellom uke 18- 20. Alle gravide får tilbud om det i dag.
En ny nasjonal retningslinje bestemt av Helsedirektoratet er at alle kvinner skal inn til en kontroll en uke etter termin, altså i uke 41. Derfor vil du unngå å gå så langt over termin i neste svangerskap.
Så bare sett i gang med å lage et barn til. Tre barn er flott å ha.
Vennlig hilsen
Jordmor Ågot i Bam