SPØRSMÅL:
Hei.
Jeg er gravid i uke 36. Har hatt treg mage i hele graviditeten. Nå som fødselen nærmer seg er jeg litt nervøs for at magen skal være "fylt opp" med avføring til fødselen. Har du noen tips? Kan gravide bruke noen produkter som kan løse litt opp? I så fall hvilke? Og hvordan fungerer egentlig klyster?

SVAR:
Hei,
Slitsom plage, som du sikkert har prøvd forskjellige ting mot. Jeg har kopiert en del svar fra forskjellige nettsteder som kan gi deg litt andre råd.
Det er ikke farlig å ta Duphalac/Lactulose. Les bruksanvisningen.
Klyster gir vi noen ganger i forbindelse med fødsel, slik at tarmen tømmes. Da blir det bedre plass til babyen, og det føles bedre for deg. Du slipper også å oppleve at det kommer avføring sammen med babyen.
Så dersom jordmor anbefaler deg å ta klyster bør du ta i mot det.
Årsak til treg mage når man er gravid:
På grunn av hormonpåvirkning har tarmen under graviditeten nedsatt bevegelse. Dette kan gi en treg/hard mage. Du kan unngå dette, eller minske plagene, ved å spise fiberrik mat.
Fiber finnes i:
• Frukt og grønnsaker, både kokte og rå
• Grove kornprodukter som müsli, branflakes og grovt brød
• Svisker og sviskejuice
Drikk vann:
Det er også viktig at du drikker rikelig med vann. Det vil si to til tre liter om dagen. Dermed holdes også avføringen fuktig.
Mosjon:
Bevegelse motvirker også treg/hard mage siden mosjon stimulerer tarmbevegelsene. Det er godt å bevege seg regelmessig. Du kan for eksempel svømme eller gå i raskt tempo to eller tre ganger i uken i 20-30 minutter om gangen.
Lag disse kakene:
Solsikkefrø-kaker fra Amerika
200 gram smør/margarin
100 gram hvitt sukker
150 gram brunt sukker
2 egg som er rørte sammen
2 ts vaniljeessens
250 gram hvetemel
1 ts salt
1 ts natron/el baking soda
600 gram havregryn, store
150 gram solsikkekjerner
100 gram hvetekli
Rør smør og sukker sammen til en lett og fluffy masse. Ha i eggene og vaniljeessensen. Bland mel, natron, bakepulver og salt, og sikt det i. Rør inn havregryn, solsikkekjerner og kli. Legg dem på bakebrettet med to teskjeer. Bakes i 10-12 minutter ved 200 grader.
Nesten hundre prosent garantert effekt, og så smaker de godt!
Sviskesaft er bra:
Sviskesaft blir anbefalt av mange leger som en sunn og naturlig mate å unngå treg mage på. Det kan være et foretrukket alternativ til medisinske avføringsmidler. Hvis sviskesaft blir drukket regelmessig som en fordøyelseshjelp, kan det hjelpe til at fordøyelsen fungerer problemfritt.
Så hvordan vet du hvilken sviskesaft som er den beste? Det dreier seg om hvor mye 'Sorbitol' som saften inneholder. Enkelt sagt er det dette fruktsukkeret som gjør at saften fungerer effektivt, slik at dess høyere sorbitol-innhold, dess bedre er saften. Faktisk har Sunsweet sviskesaft dobbelt så høyt innhold av Sorbitol enn alle andre sviskesafter og er laget av 100% fruktsaft uten ekstra konserveringsmidler, slik at du kan være trygg for at du tar vare både på deg selv og ditt foster på en naturlig måte.
Lykke til!
Vennlig hilsen
jordmor Ågot i Bam