SPØRSMÅL:
Hei.
Jeg har hatt noe "menssmerter" i svangerskapet, og har hørt at dette er normalt, fordi livmoren vokser og tøyer seg. Nå har jeg hatt ganske sterke menssmerter i 5-6 dager på rad. Er det fortsatt normalt? Eller kan det være noe galt? Jeg er 18+3 og er 20 år. Jeg har ikke hatt så mye andre symptomer ellers, annet enn trøtthet. Hadde også kraftige magekramper her om dagen, men har hørt at dette også er normalt.
Jeg jobber på sykehus, som kjøkkenassistent, og lurer på om det kan være at jeg jobber hardt fysisk eller om at det kan være noe farlige kjemikaler som gjør det farlig for meg som gravid å jobbe der? Her kom det en haug med spørsmål, men jeg håper at du kan svare meg.

SVAR:
Hei.
I utgangspunktet er det ikke normalt å ha smerter i et svangerskap, så dersom du er bekymret, og dette er en smerte som du ikke har hatt før, synes jeg du skal ta kontakt med legen/jordmoren din.
Angående jobben din som kjøkkenassistent, så vil jeg tro at det har vært gravide der før. Din arbeidsgiver har et ansvar for at du har et trygt arbeidsmiljø. Derfor kan du sannsynligvis være trygg på at det ikke er farlig å være en gravid arbeidstaker der.
Får du problemer med å være på jobb har du krav på tilrettelegging. Ta kontakt med legen din som så tar kontakt med din nærmeste overordnede.
Vennlig hilsen
jordmor Ågot i Bam