SPØRSMÅL:
Hei!
Spiste fisk (torsk og laks), som jeg - etter å ha spist - oppdaget at burde vært varmet opp litt lenger. Laksen var blitt noe lysere rosa, men torsken virket fortsatt gjennomsiktig og ikke gjennomstekt. Den rå og kalde fisken ble varmet sammen med woksaus i en stekepanne. Woksausen fikk et oppkok, men jeg er nå veldig bekymret for om de 3 minuttene i stekepannen var for lite til å drepe listeria-bakteriene hos fisken? Er jo ikke sikkert den rakk å få kjernetemperatur siden den var kald og rå da den ble lagt i pannen. Fisken hadde vært gjennomfrossen og ble tint en del, men var fortsatt kald.
Da sausen var varm, merket jeg litt for sent at torsken burde vært stekt lenger... Da hadde jeg allerede spist en del.
Fikk kynnere og mageknip noen timer etter matinntaket.
Bør jeg teste meg for listeria, og hvor og når kan jeg gjøre dette?

SVAR:
Hei!
Det er forståelig at du kan føle deg urolig over alt som en kan pådra seg og dermed smitte fosteret gjennom maten vi spiser. Heldigvis har vi ren, norsk mat og svært sjeldent er det store mengder bakterier i maten som kan føre til at vi kan bli syke. Sannsynligheten for smitte er avhengig av mengden du har spist. Det høres ikke ut som du har fått i deg mye fisk som om mulig kan være infisert av listeria.
De fleste av oss utsettes jevnlig for smitte og immunsystemet vårt er i stand til å håndtere slike bakterier. Også gravide, selv om de har et nedsatt immunforsvar. Retningslinjene for gravide sitt kosthold vil redusere mengden listeria i kosten, men ikke fjerne den helt. Uansett er det snakk om mengder for at en skal bli syk.
Jeg tror ikke at denne fiskemiddagen du spiste skal kunne gjøre deg syk!
Er du likevel i tvil tar du kontakt med din lege. Mikroben kan være vanskelig å påvise, men du kan ta en dyrkningsprøve fra avføring og fra livmorhals. Slik kan en evt. infeksjon mulig oppdages.
Det er svært sjelden at folk blir syke av denne mikroben. Du bør fortsette med å spise sunn, fersk, norsk mat med god samvittighet!
Ellers henviser jeg gjerne til den brosjyren som alle gravide får om kosthold for gravide. Der står mange gode råd!
Lykke til videre i svangerskapet.
Vennlig hilsen
jordmor Ågot i Bam