SPØRSMÅL:
Hei!
Dette står det om navlesnoren i det "Store norske medisinske leksikon":
Navlesnor, strengformet (50-60 cm lang og 2 cm tykk) forbindelse mellom morkaken og fosterets navle. I navlesnoren går det to pulsårer (arteriae umbilicales) og en vene (vena umbilicalis) samt rester av plommesekken. Blodårene i navlesnoren ligger innleiret og beskyttet i et geleaktig bindevev. Karene har et spiralformet forløp, som hindrer sammen klemming av årene og gjør navlesnoren sterkere. Pulsårene har rikelig med elastiske fibrer og muskelceller i karveggen. Gjennom disse karene pumpes det oksygenfattige blodet fra fosteret til morkaken, hvor blodet opptar oksygen og næringsstoffer og avgir karbondioksid og avfallsstoffer. Blodet passerer fra morkaken gjennom venen tilbake til fosterhjertet. Hvorfor skal man telle blodårene & Hvordan knytte en Navlestreng?

SVAR:
Det er viktig å se at det er det rette antall årer, og om det ikke er det skal det noteres. Dvs. da er det et funn utenom det normale.
Når man klipper navlesnoren så setter man på en strikk på den lille biten, ca 3 cm som er igjen på babyen. Resten av navlesnoren er festet på morkaken. Denne blir destruert.
Det at navlesnoren blir knytt er nok bare et uttrykk du har hørt.
Håper dette var svar på spørsmålet ditt!
Vennlig hilsen fra
jordmor Ågot i Bam