SPØRSMÅL:
Venter barn nr 3 og er i uke 30+3. Barn nr 1 "la" seg på plass ganske tidlig, nr 2 var litt senere, nå ligger nr 3 på kryss og tvers, oftest på tvers. Når pleier man å si at barnet normalt fester/setter seg? Og når bør jeg begynne å tenke på å "snu" barnet rett vei?

SVAR:
Du trenger ikke å være bekymret. Det er noen ganger at det lille barnet, til en mamma som har født to barn fra før, ikke legger seg ned før rett ved termin. Det er viktig at jordmor finner ut på de siste kontrollene hvordan barnet ditt ligger,og gir deg beskjed om evt forholdsregler. Det vi ser er at de fleste babyer finner ut at de vil legge seg med hodet ned rundt uke 36.Du kan ha både en god jul og en fin start på det nyåret, uten å være bekymret. Lykke til videre. Spør igjen.