Spørsmål til jordmor:
Jeg opplevde sterke blødninger rundt uke 6 -7 i svangerskapet. Fikk beskjed om å ta en test ei uke etter, som var negativ. "Gravidfølelsen" forsvant, men nå som jeg har gått med ømme bryster i et par uker, tok jeg en ny test, som var positiv! Det vil si at jeg da er ca 12 uker på vei. Et par dager etter testen, tok jeg ett glass vin to kvelder på rad, men mener å huske at jeg ikke drakk opp vinglassene. Jeg sitter egentlig med mange spørsmål nå. Tror du det er mest sannsynlig at jeg er gravid i da ca uke 12, at svangerskapet har vedvart, eller at jeg har blitt gravid på nytt? Vil mengdene med alkohol jeg har drukket påvirke barnet? Det er så bittert, jeg hadde ikke drukket vin på lenge før jeg drakk de to glassene, og føler meg ganske uansvarlig. :(

Svar:
Hei! Du er på ingen måte uansvarlig, og om du er gravid så tror jeg ikke dette alkoholkonsumet ditt på to glass vin  kan ha skadet barnet ditt. Det er umulig for meg å vite om du er 12 uker gravid eller 6 uker. Dette må du få sjekket hos legen din. Dette går bra, gled deg over at du er gravid og prøv å glemme de 2 glassene.Selv om man i utgangspunktet skal være så avholdene som du tydelig har vært, både i planleggingsfasen, og under hele tiden når man er gravid, og når man ammer.Spør igjen om du har flere spørsmål.Lykke til!