Spørsmål til jordmor:
hei jeg er en jente på 26 år som fikk mitt første barn for 2 år siden. jeg fikk da svangerskapsforgiftning, og ble satt i gang 3 uker før termin. jeg er nån gravid igjen og lurer derfor på hva sjangsen er for at jeg kan utvikle dette på nytt? jeg lurer også på om jeg har krav på tettere oppfølging denne gangen? sist ble jeg dårlig fulgt opp av min fastlege og ønsker derfor å kun gå til kontroll hos jordmor... lar dette seg gjøre??? jeg vet ikke om det har noe å si, men det er samme barnefaren til begge. en annen ting...når bør jeg oppsøke lege for å få timer hos jordmor og time til ul? håper du kan svare meg på mine spørsmål, da jeg er litt stresset rundt dette.

Svar:
Hei! Gratulerer med ny graviditet.Dersom du blir godt oppfulgt så bør det gå bedre med deg denne gangen. Dessverre så ser vi at en kvinne som har har sv. sk. forgiftning en gang ofte får det igjen ved neste graviditet.Du har rett på tette kontroller, spesiellt på slutten av sv. sk. Det er ikke så viktig tidlig, men dersom det er noe du kan forebygge så er det jo bra for deg å få en jordmortime snart. Ca. 13. uke, er en bra tid å starte kontrollene på. Det er ditt valg hvem du vil gå til kontroll til. Du kan gå bare til jordmor om du vil det, men det kan være greit med et samarbeid mellom lege og jordmor.Ta en tlf til den helsestasjonen du hører til og snakk med jordmor, og få en time.Lykke til! Spør igjen om jeg kan hjelpe deg.