Spørsmål til jordmor:
Hei! Jeg vet at små barn maks skal ha 5 dl melk om dagen, men hva er minimum?? bør barnet få melk til både frokost, lunsj og kvelds??

SVAR:
Det er ingen regel for minimum melkemengde.Men KALSIUM er særlig viktig for skjelettet og for tennene. Morsmelk er den viktigste kalsiumkilden for spedbarn.De viktigste kalsiumkildene senere er melk og morsmelkerstatning, men ost og andre melkeprodukter er også rike på kalsium. Det er ikke vanskelig å få nok kalsium når du gir disse matvarene.Det er viktig å nevne at vitamin D er nødvendig for at kalsium skal tas opp fra tarmen og bygges inn i skjelett og tenner.Mengden kumelk og kumelksprodukter bør begrenses til små, dette er for at ikke melk skal fortrenge mer jernrike matvarer fra kosten. Varier til måltidene slik du nevner.