Spørsmål til jordmor:
Jeg ble avvist da jeg oppsøkte lege i slutten av november for å konstatere at jeg var gravid. Nå er jeg da altså allikevel gravid - magen begynner å bli tydelig. Hva gjør man når det er avskrekkende pinlig å gå til lege så langt ute i svangerskapet??! Jeg er også gjort fruktbar av en mann som jeg må innse ikke svarer til forventningene og de krav som en har til en far. Hva gjør en da i forhold til farskap og de rettigheter som følger med??

Svar:
Kjære deg! Det høres leit ut at du har blitt avvist av legen din.Legen burde ha en god grunn for at du ble det. Nå er det viktig at du ser fremover, og det er viktig at du kommer deg til kontroll. Det er en del blodprøver som må taes, og kanskje det ville vært bra om du kom på en ultralyd. Det ville vel også vært greit for deg å få en del informasjon om det som skal skje videre. Det er slett ikke for seint, og du har ingen grunn for å føle at det er pinlig. Dette har jo egentlig ikke vært ditt valg. Dersom du har en jordmor i din nærhet så kan du gå til henne først. Om ikke så bør du ringe legen din i morgen å få en time, også evt til jordmor. Det er trist at du ikke føler at du har funnet den rette til å leve sammen med deg og barnet ditt. Det er dessverre slikt som skjer. Det er du som bestemmer om du skal oppgi han som far til barnet ditt. Dersom du ikke gjør det går du glipp av farsbidrag. Jeg synes også at det er viktig for barnet at du oppgir han som far til dette barnet ditt. Det er viktig for barnet ditt seinere i livet at barnet vet hvem som er faren. Det er som sagt ditt valg. Dette ville jeg ha snakket om med jordmor når du kommer på kontroll. Håper at dette var litt svar på spørsmålet ditt. Er det noe som er uklart så spør igjen, og om du trenger hjelp til å få time, så ta kontakt igjen. Lykke til!