Spørsmål til jordmor:
Hei! Er i uke 15. Dette er mitt 3.barn, men sist jeg var gravid er for 12 år siden. Har lenge kjent en ganske stor hard kul som tyter rett ut :o) på venstre side av navlen, hver morgen. Når jeg ligger slik og kjenner på den en stund, blir den etter hvert mindre og forsvinner liksom. Lurer jo på om det er fosteret jeg kjenner og i tilfelle om det er hodet el rygg el rompe... Eller om det er selve livmora jeg kjenner. Samtidig er jeg litt frustrert siden Ul-legen for noen uker siden sa noe om at morkaka var forranliggende?!

Svar:
Hei! Det er dessverre ikke så godt for meg å si noe om hva denne " kulen " kan være. Dette må du fortelle til legen din.siden du lurer på hva det kan være. Det er litt tidlig i uke 15 å kunne kjenne fosterets kroppsdeler så godt. Men så lenge den forsvinner når du tar på den litt , så høres det ikke farlig ut. Du skal ikke bekymre deg om hvor morkaken ligger nå, for den vil nok sannsynligvis skyve seg opp når du er kommet lenger ut i sv. sk.Lykke til!