Spørsmål til jordmor:
Hei. Jeg er gravid i uke 33. Jeg hadde svangerskapsforgiftning sist i mitt forrige svangerskap. Nå på sist kontroll var blodtrykket mitt fortsatt fint 130/80, men hadde 1+ potein i urinen og 1 på ødemer og symfyse - fundusmålet hadde gått ned litt siden forrige kontoll. Det jeg lurer på da er om det kan være begynnelsen på svangerskapsforgiftning igjen.. eller må da blodtrykket mitt være høyt? Sist ble jeg satt i gang 4 uker for tidlig. Og hun veide 2032 g. For hun fikk for lite næring av morkaken. Skal tilbake om 14 dager på ny kontroll. Bør jeg forlange da en ekstra ultralyd for å se hvor mye barnet veier og om det får nok næring? Og er det noe jeg kan gjøre selv for å forhindre noe?

Svar:
Hei! Det kan være en begynnelse, og jeg vil tro at de vil ta dette alvorlig siden du hadde en sv.sk. forgiftning sist. Dersom det er noe som er annerledes når du skal på neste ktr.,så vil de nok henvise deg. Dersom ikke så ville jeg ha spurt om de kunne gjøre det. Det er viktig for deg, slik at du ikke trenger å engste deg unødvendig dersom alt er bra. Det er lurt at du tar det med ro. Lykke til videre!