Spørsmål til jordmor:
Hei, Jeg har tatt egløsningstest hver dag siden etter min siste mens(m/billige strips tester fra internett, har også ganske uregelmessig mens). Det var først i forigårs (ca.6-7 uker siden jeg hadde siste mens) at det ser ut til en positiv test, bekreftet dette også med en dyrere eggløsningstest som også var positiv. Så da prøvde vi å lage barn, dagen etter hadde jeg brunt utflod i trusa etter jobb, og litt rosa blødning etter en ny samleie. Stusset litt over dette, tenkte kanskje at jeg fikk mensen. Men så tok jeg en graviditetstest bare for å sjekke dagen etter og den slo ut positiv ganske raskt. Har ikke blødd i 2dgr nå, men jeg er litt forvirret i forhold til både Positiv eggløsningstest og positiv graviditetstest ? Hva stemmer? Har ingen symptomer på graviditet i det hele tatt.. Jeg tør ikke tro på graviditetsttesten ordentlig ennå,hadde spontanabort for 5mndr siden, og jeg starter allerede med brunt utflod og rosa blødning, men blødningen har opphørt. Et annet spørsmål er, burde jeg ringe legen for å få fri fra jobb pga. blødningen siden jeg tidligere har hatt spontanabort? Jobber på sykehus. Hører at man ikke skal løfte noe tungt hvis man er gravid, men hva er tungt? På forhånd takk.

Svar:
Hei! Skjønner godt at du er forvirret. Det er ikke lett å vite sikkert om du er gravid eller ikke. For å prøve å bli sikrere synes jeg at du skal ta en tur til legen din. Evt at du kan få en henvisning til ultralyd. Og at de tar en graviditetstest på legekontoret.Det er legen som bestemmer om du kan bli sykemeldt. Det er et vurderingsspørsmål om det er nødvendig. Det er nok mest av psykisk årsak, fordi det lille fosteret som du kanskje har i livmoren din vil ikke bli påvirket av løftene ennå.Det viktigste er at du løfter riktig.Lykke til!