Spørsmål til jordmor:
Hei, vi har en liten gutt på 21 måneder som helt siden han ble født har tilbragt nesten like mye tid med mamma og pappa. HAn har vært litt mer mammadalt i perioder, men de siste ukene har det blitt ekstremt. Det er bare mamma som gjelder, pappa få rikke lov til å legge eller trøste. HAn skal være med meg overalt i huset. Han er i barnehage og trives godt der. Vi har reist endel siste tiden og lurer på om det kan ha noe å gjøre med at han har følt seg utrygg?? Bør vi bare fortsette med at pappa legger også, er det noe jeg kan gjøre?

SVAR:
Barn på alder med gutten deres kan være veldig sære og bestemte, positivt og negativt.Pappa er like viktig som mor i daglige gjøremål, selvom barnet "velger" i perioder. Jeg mener at pappa fortsatt bør legge gutten like mye som mor,om det passer for dere alle. Prøv om du klarer, ikke å være tilstede ved legging.Da vil ikke barnet ha noe valg. Det er dere som er foreldre som kjenner gutten deres og vet at han er frisk nok til å tåle gråt i perioder. Gråten er nok verre for mor og far!Jeg håper dette vil ordne seg på kort tid for dere.