Spørsmål til jordmor:
Er det vanlig at magen "synker" litt ned mot slutten av svangerskapet? (er 33 uker på vei) sist gang jeg var hos jordmor fant hun spor av egghvite i urinen, jeg har lest at dette kan være farlig, men hun mente at det ikke var grunn til bekymring. hva vil det egentlig si at det er egghvite i urinen? I det siste har jeg oppdaget noen hvite prikker på brystvorten.ser nesten ut som salt som ligger der .kan dette være sopp? er bare av og til... sorry ble litt mange spørsmål her

Svar:
Hei! Jeg har ikke kunnet svare deg før pga at jeg har vært på ferie. Ja, det er vanlig at magen synker ned litt fra ca. uke 32. Spor av eggehvite er ikke farlig, og det blir jo sjekket igjen. Stol på jordmoren din, hun er nok en du kan stole på. Det at det er spor av eggehvite kan bare være en forurensing, en tilfeldighet. Når det blir mye, + 2- +3, så er vi bekymret for at det kan utvikles en svangerskapsforgiftning. Dette trenger du ikke å være redd for nå. Det er ikke sopp de hvite prikkene som du ser på brystvorten din, da ville de nok være der hele tiden, siden du ikke har begynt å behandle de. Kjøp deg en salve på apoteket, som heter "Purelan ". Smør brystvortene din med den en gang om dagen. den er også super å bruke etter at du har født, den forebygger da litt mot sårhet, ved at du holder brystvorten din myk. Lykke til!