Spørsmål til jordmor:
Jeg lurer på hvorfor det er så viktig med jern og hvordan blodbrosenten er i svangerskapet? Hva kan skje hvis jeg har for lite jern?

Svar:
Hei! Det bør ikke være fokus bare på jern når du er gravid. Det som er viktig i forhold til blodprosenten er at om den blir for lav, så kan den gravide oppleve å bli svimmel, og trøtt. Er den for høy så er heller ikke det bra, da kan det i den ytterste konsekvens gå utover veksten til barnet. Dersom man spiser vanlig mat som ; grønnsaker, fisk , kjøtt ol. så klarer de fleste å holde blodprosenten fin , uten å måtte ta tilskudd. Det som for noen kan være lurt, er å ta litt jern den siste måneden i sv. sk. slik at man har litt å gå på om en skulle blø litt ekstra i forbindelse med fødselen.