Spørsmål til jordmor:
Hei! Jeg går snart inn i min niende uke. I uke 7 så jeg hjertet slå på UL, før det var jeg superbekymret, men roet meg etterpå og følte meg også veldig gravid. Nå har jeg hatt noen dager uten noen tegn synes jeg, og er veldig nervøs igjen. Det merkeligste synes jeg er at puppene, som har vært ømme og stramme i flere uker, plutselig blir slappe og vanlige igjen, ikke noe vonde. Synes heller ikke jeg kjenner noe til strekkingene i livmora lengre. (Jeg blør ikke, har ikke kommet en dråpe hittil i svangerskapet.) Er det vanlig å miste tegnene så brått? Hvor vanlig er det egentli med MA? Det er det store spøkelset i min verden for tida. Hvis man ser på det folk skriver i diskusjonsforum på nett ser det ut til at det er svært vanlig, men jeg håper jo at de er litt overrepresentert bare.... Jeg har uansett ikke råd til UL for å bekrefte svangerskap annenhver uke, men vil ha noen tegn tilbake! Og en ting til: fordøyelsen min har stoppa helt opp. Jeg har alltid vært plaget med hard mage i perioder, men ingenting slår dette. Det er så smertefult, og det som skal ut er nå så hardt at jeg har ikke sjangs. Har lest at man bør unngå ducolax, men jeg trenger noe som virker kjapt? Au au au... På forhånd takk for hjelpa, og takk for super spørretjeneste:)

Svar:
Hei! Det viktigste for deg nå er at du tar tilbake troen på at du er gravid fortsatt. De "store" svangerskapssymptomene kan bli borte i uke 9. Derfor trenger det ikke være noen grunn til bekymring. Du ødelegger mye av de gode følelsene du skal ha ved å være gravid, med å være så bekymret. Du må gi fosteret positive tanker. På den annen side er det at du fortsatt er hard i magen et svangerskapstegn. Du kan kjøpe et lite klyster, og ta det. Når du har satt det må du prøve å vente 10 minutter før du går på toalettet. Du kjøper også en flaske med Lactulose, begynner fast på det. Tre ganger om dagen, følg og les bruksanvisningen. Lykke til, og spør meg igjen om du trenger det. Vi er her for dere, og svært hyggelig med en positiv tilbakemelding, tusen takk.