Spørsmål til jordmor:
Jenta mi på 7 mnd sover alltid ute i vogna på dagtid og der sover hun godt. Nå er hun blitt litt forkjølet og har tidevis en stygg hoste. Blir hun verre/senere frisk om hun fortsetter å sove ute? Skal jeg legge henne inne vet jeg at hun kommer til å sove dårligere..

SVAR:
Hei! Tips fra meg må være å legge jenta deres i vogn på et soverom med vinduet oppe, om hun ikke er i topp form. Vi setter ofte en grense på minus 10 grader, før vi sier de bør sove inne og ikke trilles ute. Men husk, det kan være mildere og vind, og da oppleves som kaldere. Trekken er værst når barn er forkjølet. Trilleturer er greit, så lenge de ikke er for lange. Bruk også myggnett på vognen. Det hjelper litt på kulden, vind og hindrer at f.eks. katter kommer oppi vognen.