Spørsmål til jordmor:
hei helsesøster! min 5 år gamle gutt klør støtt og stadig på og rundt tissen sin! han er ren og velstelt da siden han går i b.hage må han bade annenhver dag. men så nevnte min svigerfar at mulig han har trang forhud?? kan det så være tilfelle eller? er det noen flere kontroller hos helsesøster med han eller var den siste 4 års-kontollen! håper du har mulighet for å kunne svare meg. da vi lurer (og bekymrer )oss for hva dette kan være! (da jeg også kan legge til at b.annet svigerfar har vært operert for trang forhud!) med vennlig hilsen "bekymret"

SVAR:
Hei! Det kan være at sønnen deres på 5 år synes det er godt å klø seg på tissen. Mange barn på denne alderen onanerer og det er helt normalt.Om han har stram forhud så vil dere se det.Ved vask eller bading/dusj i varmt vann kan han oppfordres selv til å vaske under forhuden, og da prøve å trekke forhuden tilbake.Er det vanskelig, skal han ikke gjøre det.Trang forhud er en fysiologiske sammenvoksninger mellom penishodet og forhuden ved fødselen, dette er normalt.Disse løsner spontant, ofte før barnet er 7 år gammelt og som regel senest når gutten er på vei inn i puberteten.Dersom forhuden ikke kan trekkes tilbake etter 7 års alder,kan det være grunn til å behandle.Flott at han er ren og fin og ikke sår nedentil.Du trenger ikke være bekymret.Snakk med gutten om dette. Pass på at han tørker seg godt når han har badet.Synes du dette er vanskelig å vurdere, så ta kontakt med fastlegen.Han vil fort se om forhuden er trang.