Spørsmål til jordmor:
Har ei snuppe på 1 år som har vært syk snart 2 uker.Med feber,oppkast og diare. Men nå er det ferdig. Men hun nekter å spise(to skjer med tynn tynngrøt)Og drikke vil hun ikke ha selv om vi prøver. Vært hos legen men de sier at dette er vanlig. Jeg liker ikke det. Hun har gått ned mye og er bare trøtt og sliten. Noe jeg skjønner siden hun ikke har noe energi. Hva synes du jeg burde gjøre? Ringe legen igjen? Eller bare vente å se?

SVAR:
Hei! Dette kan være vanskelig for dere alle. Om barnet har tørre bleier og ikke vil ta til seg drikke, så bør lege se på henne en gang til. Prøv å gi drikke via hjemmelaget is, av f.eks. eplemost og farris. Tilby alt hva hun vil ha. Salt kjeks kan suges på, slik at hun blir litt tørst. Drikke grøt bør tilbys selvom hun bare tar litt av gangen. Dere kjenner jenta deres best og almentilstanden må vurderes hele tiden. Lykke til og gå til lege igjen om dere ikke er fornøyd med jentas helse. Blodprøver vil finne ut om hun trenger ekstra næring eller behandling.