Spørsmål til jordmor:
jeg fikk rift grad 3b under fødselen for 1 uke siden. hva vil 3 b si? legen forklarte det for meg men jeg var mer opptatt av å tenke på min nyfødte datter på det tidspunktet :). jeg har fortsatt en god del blødninger, og en del vondt. innimellom kommer det gul væske/verk som lukter vondt. dette kommer fra analåpningen ser det ut som. hva er dette? kan det være væske fra hemoridene - fikkk nemlig 2 store hemorider også, hvor den ene revnet.. hvor lang tid tar det før hemoridene forsvinner? har lest ta man bør dytte de inn og knipe igjen, men dettte er litt vanskelig da jeg ikke klarer å knipe enda!

Svar:
Jeg synes at du skal ta kontakt med legen din om du ikke er bedre nå.Han / hun kan behandle deg om du ikke er blitt bra
Grad 1: Overfladisk rift i vaginalslimhinnen og perineum
Grad 2: Dyp vaginalrift uten affeksjon av m. sphincter ani
Grad 3: Skade gjennom deler eller hele m. sfinkter ani
3a: < 50% av ekstern sfinkter
3b: > 50%, men ikke hele ekstern sfinkter
3c: Hele ekstern sfinkter, men ikke intern sfinkter
3d: Ekstern + intern sfinkter, men ikke rectal slimhinne
Grad 4: Ekstern + intern + slimhinne
Dette er den medisinske betegneslen på rifter. Sfinkter betyr lukkemuskel.God bedring.Spør igjen om du ikke forstår meg.