Spørsmål til jordmor:
Datteren min på 18 mdr har begynt å bli mer og mer motvillig til å bade, og i dag nektet hun fullstendig. Hyler og slår seg helt vrang. Skjønner ikke hva grunnen er, ikke opplevd noe traume i forbindelse med vann. Vannet er passe temperert. Bader i stor stamp som vi har hatt lenge. Har leker i vannet som vi prøver å lokke henne med, hjelper ikke. Har du noe råd? Vi kan vel ikke tvinge henne heller, men hun må da vaskes. Takk

SVAR:
Dette kan være helt typisk for enkelte barn på denne alderen.Det er ikke unormalt. Helt riktig er det av dere ikke å tvinge henne oppi vannet. Har dere prøvd dusj?? Evt. sammen med en voksen? Om ikke det blir bedring så ta en pause fra bading. Hun kan vaskes et par uker med klut uten problemer.Men ha baljen i nærheten og gjerne med leker liggende oppi med litt vann. Enkelte foreldre har prøvd med å la barnet blåse såpebobler som premie,om han eller hun vil sitte i vannet.Håper dette ordner seg om kort tid.