Spørsmål til jordmor:
Vi har en datter som snart er 20 mnd. Hun har aldri vært skeptisk til fremmede, og når hun begynte i barnehage gikk det veldig greit. Hun har aldri hatt problem når vi går fra henne i bhg, ikke gråt etc. Tar mye kontakt med personalet, ønsker å bli bæret etc. Det samme gjør hun med familie, og kan gå bort til fremmede. j har synes at dette var greit, da j opplever henne som en trygg og selvstendig jente. Hun har god tilknytning til begge sine foreldre, men kan bevege seg vekk fra oss. Mor har jobb som gjør at hun er vekke 2 dg. i uken, dette reagere hun ikke på. Grunnen til jeg skriver om dette er at min mor mente at dette var en "unormal" atferd og at det kom av at hun begynte i bhg. Hun ble mer kontaktsøkende, ønsket å sitte på fanget etc, fra og med 1 1/2 år - begynte da i bhg. Hun har alltid vært aktiv, og har tidligere hatt lite tid til å sitte på fang. Hun er ikke like kontaktsøkende ovenfor oss foreldre iht. til å bli bæret (kun når hun må holde hånd) j har obs. at hun ikke er like fysisk kontaktsøkende på personalet i bhg. nå.

SVAR:
Denne oppførselen du beskriver,til deres 20. mnd gamle datter kan være helt normalt. Det er mange forandringer med henne fysisk og psykisk nå. Språket er på full fart inn og hennes aktivitet blir stadig påvirket utenfra.Hennes omverden vil bli større og hun vil utforske mye nytt. Først fra trygg avstand, for så å prøve seg i andre trygge omgivelser.Derefor oppleves det som hun er noe friere med mor og far tilstede.Sånn skal det være.Men ikke glem at alle barn er forskjellige.Jeg anbefaler dere at dere utfordrer henne i nye ting/aktiviteter.Skryt masse av henne når hun får til nye ting.Det å lese bøker med bilder hun kjenner igjen, er nå topp.Jeg tror barnehagen hun går i bare er positivt tilbud for henne.Lykke til med jenta.