Spørsmål til jordmor:
Hadde hoftedysplasi som barn, og nå sliter jeg veldig mye med hoftene. Vært hos spesialist som sa at jeg kom til å få problemer når jeg ble gravid. Og han hadde rett. Nå har jeg så vondt enkelte ganger at jeg ikke klarer å sitte oppreist, eller klarer å gå. Har hatt en del problemer med hoftene gjennom hele oppveksten, og til tider brukt krykker pga smerter. Var hos legen idag og hun mente dette ikke ville bety noe for når jeg skal føde.. Hun mente jeg kunne føde vanlig. Men jeg klarer ikke slå meg helt til ro med den avgjørelsen, når jeg selv vet hvor mye smerter jeg har. Redd for å måtte slite med ekstreme smerter mange år etter fødselen.. Kan man ta kontakt direkte med sykehuset og hører hva de sier om saken? Hvordan burde jeg gå fram?

Svar:
Det er vanskelig for meg på et generellt grunnlag å si hva som kan være det beste for deg i forhold til om du skal føde vaginalt, eller om du bør ha keisersnitt. Du bør absolutt få en samtale med sykehuset. Du kan ta direkte kontakt med sykehuset, men jeg tror nok at de vil ha en henvisning fra legen din. Blir det vanskelig å få henne til å gjøre det , så ta kontakt med meg igjen.Jeg kan prøve å hjelpe deg da.Lykke til, og god bedring.