Spørsmål til jordmor:
På boksene med energidrikken Battery, står det hvem som ikkje bør drikke denne drikken, blandt annet gravide skal ikke drikke battery. hvorfor det?Har veeeldig lyst på battery nå. er kvalm å sliter med å ha lyst på ting å spise å drikke. hva er skadelig med å drikke battery når man er gravid?

Svar:
Hei! Det er flere artikler hvor man kan lese at : " Gravide skal være forsiktig med å drikke enkelte energi drikker ", bl. a. Battery. De inneholder et stoff som heter Taurin , og det er ikke bra å få i seg for mye av det stoffet. Det er også gitt anbefalinger om at gravide ikke bør drikke mer enn 100-200mg koffein om dagen. I Battery  er det 12- 16 mg pr.dl væske, og mye sukker. Når dette er sagt, så kan du drikke en av og til slik at du får dempet litt på den lysten din. Kanskje du kan ta litt vann i, ihverfall lurt å prøve å drikke vann inntil. Firmaet som lager de er nok også forpliktet til å skrive denne advarselen på boksen siden det blant fagkretser er litt uenighet om at det er bra eller ikke å drikke slike energidrikker.