Spørsmål til jordmor:
Hei! Fikk ei jente for 2 uker siden og har en gutt på 3 1/2 år fra før. Har dårlig samvittighet for jeg føler at ikke har ordentlig tid til han nå som babyen har kommet....han har full plass i barnehagen og jeg får også dårlig samvittighet for at jeg foreløpig ikke orker å ha han hjemme...føler meg som en fæl mor, men blir trøtt og sliten når jeg er så mye oppe på natta. Dessuten tror jeg egentlig at han har det morsommere i barnehagen der det er barn å leke med... Er det vanlig å føle det slik??

SVAR:
Hei! Jeg kan forstå følelsene dine. Jeg støtter deg på at det er best for storebror å være i aktivitet med andre barn og å ha en så uthvilt mor som mulig. Tips fra meg er å gjøre noe spennende bare med storebror, alene med deg, når du selv har overskudd til det. Planlegg gjerne over tid, så han har noe å glede seg til. Den lille vil ikke plages av det, som du vet. Alt fra å kjøpe en bok eller et blad som bare dere to leser litt fra hver dag/kveld, til å kjøpe nytt sengetøy i "kule" farger eller med figurer på. Dette kan gi gode følelser for storebror. Du er en flott mor som bryr deg. Dine følelser og opplevelser er helt normale. Lykke til.