Spørsmål til jordmor:
Hei! Vi strever da med å bli gravide med barn nr2. Vesla vår er nå 9,5 mnd og vi ønsker oss en liten til. Jeg fikk raskt mensen tilbake etter fødselen og den var regelmessig og fin! Men så plutselig kom den 8 dager for sent en gang, så kom den akkurat 8 dager for sent neste gang også, og siste mens jeg har hatt nå kom 3 dager for sent, noen ide om hva dette kan skyldes? Men over til det jeg lurte på om hcg.. Jeg har funnet ut at HVIS jeg nå er gravid på ny, så er jeg ca 8 uker på vei, men har tatt mangfoldige tester, deriblandt billigstrips, clearblue, og hos legen.. alle slår ut negativ... Jeg skulle hatt menstrasjon i dag, men den er ikke kommet, og jeg har nå gått med menssmerter, vond korsrygg, svimmelhet og kvalme i over 4 uker.. Har også hard og vond avføring og føler meg utrolig oppblåst, beina er så vonde, (føles ut som voksesmerter) Og så har bekkenløsningen kommet tilbake... Men kan jeg da være gravid når alle testene slår ut negative? Til og med hos legen? (testet sist hos legen da jeg "om jeg er gravid" var 6 uker på vei) I følge terminkalkulatorer er jeg da i dag 8+2 uker.. Men har mine tvil da i og med at ingen tester slår ut... Er det mulig at jeg rett og slett ikke har produsert nok hcg enda? I såfall når er det 100% sikkert at en test vil slå ut? Med første barn fikk jeg klart positivt resultat allerede 1 dag etter forventet mens... Har du noen ide om hva dette kan være? Har til tider, noen ganger daglig stikkninger omtrent ved eggstokkene... på begge sider, men mest på høyre side. Kan det hende jeg har en cyste istedenfor å være gravid? Huff er ikke så lett dette her.. er så mange spørsmål! Håper du har tid og lyst til å svare meg! OG så må jeg få si for en flott side du styrer her! :)

Svar:
Hei! Du er flink til å beskrive problemet ditt. Klart jeg vil prøve å svare deg. Et svar kan jeg gi raskt, og det er at du kan være gravid uten at du kan ha en positiv graviditetstest. De smertene du har kan være pga at du er gravid. Uansett så synes jeg at du må få en avklaring på smertene dine. Du bør få en sjekk hos legen din. Dersom du er så langt som 8 uker gravid så vil de jo også se det på ultarlyd. Legen din kan henvise deg. Lykke til, og spør igjen.