Spørsmål til jordmor:
Hei, Vi har en snart 3 mnd gammel gutt som den siste tiden har gått fra å ha bæsjebleier hver dag til en uke mellom hver bæsjebleie. Jeg fullammet han de første 6 ukene, men ble enig med helsesøsteren om å gi han litt mme i tillegg til ammingen siden han var så tynn. Han hadde vokst godt i lengden, men var ellers ganske tynn. Det gikk greit de første to-tre ukene å gi han mme i tillegg, men så begynte bæsjebleiene å komme sjeldnere og sjeldnere... Vi har hatt maltekstrakt i flaskene når vi gir mme, men det ser ikke ut til å ha noen effekt. Han er en glad og fornøyd gutt som ikke ser ut til å være altfor plaget med at han ikke får bæsjen av seg, men strever og presser av og til uten at noe kommer ut. Jeg begynner å bli bekymret for at han har fått fullstendig forstoppelse....har du noen gode råd som kan hjelpe lillegutt å bæsje...og gjøre mammaen mindre bekymret? :-)

SVAR:
Flott at du tar opp dette emnet. De fleste gir alt for lite mengde med maltekstrakt. Prøv deg frem med mengden malt i flasken. Det er ikke farlig. Gi også sviskesaft og vann å drikke til den lille utenom måltidene. Massasje på barnets mage, kan også bidra til at tarmen jobber bedre. Prøv også med et tempmål, smurt med krem i rumpehullet. Dette kan være med på å stimulere rumpemuskelen til å slappe mere av og slippe ut avføringen.Lykke til med sønnen.